TRANSPORT DROGOWY WE FRANCJI W DOBIE KORONAWIRUSA
Prezentujemy związane z pandemią koronawirusa aktualne raporty o warunkach wykonywania przewozów drogowych na terenie Francji.
Wzrost liczby osób zarażonych COVID-19 wymusił na państwach członkowskich UE oraz krajach ościennych radykalną zmianę podejścia w walce z tym wirusem. Stopniowo ograniczane są swobody związane z gromadzeniem oraz przemieszczaniem się osób. Część krajów, w tym Polska przywróciło kontrole graniczne. Wprowadzane są administracyjne kary pieniężne za niestosowanie się do zaleceń i wytycznych służb sanitarnych i porządkowych.
W tej sytuacji przewoźnicy wykonujący międzynarodowy transport drogowy zmuszeni są do bieżącego monitorowania sytuacji oraz odpowiedniej reakcji na dynamicznie zmieniające się okoliczności. Rzetelne informacje umożliwiają dostosowanie planów przewozowych do obecnych realiów. Dzięki uprzejmości naszego przedstawiciela firm transportowych w Republice Francuskiej Pani Magdaleny Mikusińskiej z firmy FAMACRON, otrzymujemy aktualne raporty o warunkach wykonywania przewozów drogowych. Przewoźnicy reprezentowani przez FAMACRON mogą liczyć na wsparcie oraz pomoc w wypełnieniu obowiązków administracyjnych wprowadzonych przez władze francuskie w związku z pandemią COVID-19.
Poniżej przedstawiamy wybrane bieżące komunikaty (stan na 24 marca 2020 r.):
„W związku z nowymi przepisami dotyczącymi przemieszczania się na terenie Francji kierowcy są zobowiązani posiadać dokument, który ich do tego uprawnia. Musi on mieć formę papierową i być podpisany przez właściciela lub osobę uprawnioną do reprezentacji firmy transportowej długopisem czarnym lub niebieskim. Justificatif dla kierowcy/pracownika, którego nie trzeba już wypełniać każdego dnia (jest wystawiany na pewien okres) i nie trzeba także wpisywać trasy. Attestation jest wymagane tylko dla kierowcy, który jest właścicielem firmy. Jeśli potrzebują Państwo pomocy w przygotowaniu tych dokumentów, proszę wysłać e-mail na adres: biuro@famacron.eu, wyślemy Państwu darmowe tłumaczenia tych dokumentów i objaśnienia”.
„Obecnie we Francji obywatele nie mogą się swobodnie przemieszczać, tylko w celu wykonywania/dojazdu do pracy, zakupów pierwszej potrzeby lub gdyby potrzebna była pomoc medyczna. Zawsze trzeba mieć przy sobie Attestation de deplacement z zaznaczonym odpowiednim motywem. Kara za nieprzestrzeganie tych restrykcji wynosi obecnie 135 euro i może ulec podwyższeniu”.
„W weekend został opublikowany tekst nowego zarządzenia, który reguluje kwestię podwójnych obsad. W samochodzie mogą przebywać 2 osoby, ale tylko przy zachowaniu tzw. „gestes barrieres”, które są definiowane jako: zachowanie dystansu 1 metra pomiędzy osobami, mycie lub dezynfekowanie rąk po każdym kontakcie, psikanie i kaszlenie w zgięcie łokcia, używanie jednorazowych chusteczek. Oczywiście obaj kierowcy nie mogą mieć objawów Covid-19. Kierowcy muszą być zaopatrzeni w żele do dezynfekcji rąk i chusteczki, a jeśli nie mają, to muszą mieć wodę, mydło i ręczniki jednorazowe. Przekazywanie dokumentów przy dostawach musi się odbywać bez bezpośredniego kontaktu pomiędzy osobami, proszę najlepiej zachować „gestes barrieres” i używać jednorazowych rękawiczek przy podpisywaniu dokumentów”.
„W Normandii transporty z Polski w tym i zeszłym tygodniu cały czas dochodzą normalnie i w normalnym czasie, Francuzi byli nawet zdziwieni. Tutaj dla wszystkich bardzo ważne są dostawy towarów i nie wydaje się, żeby były wprowadzone jakiekolwiek nowe restrykcje, wręcz przeciwnie. Związki zawodowe walczą o ułatwienia dla transportu, wydłużenie godzin pracy czy możliwość pracy w niedziele i jest to stopniowo wprowadzane. Władze chcą jak najbardziej możliwie pobudzić gospodarkę, ponieważ wiele firm/marketów niespożywczych jest zamkniętych, mimo, że mają prawo być otwarte. Można się spodziewać w najbliższym czasie mechanizmów, które nakażą ich otwarcie i tym samym lepszą koniunkturę także dla dostaw”.
Czytaj też: PAKIET MOBILNOŚCI – ZMIANY W CZASIE PRACY KIEROWCÓW
Czytaj też: TRANSPORT W CZASIE KORONAWIRUSA
Czytaj też: KORONAWIRUS – ODSTĘPSTWA OD STOSOWANIA NORM CZASU PRACY W TRANSPORCIE
Czytaj też: PRZEDŁUŻENIE TYMCZASOWYCH ODSTĘPSTW W ZAKRESIE CZASU PRACY KIEROWCÓW W ZWIĄZKU Z PANDEMIĄ KORONAWIRUSA