PRACA KIEROWCY W PORZE NOCNEJ – STRACH MA WIELKIE OCZY
Znowelizowana ustawa o transporcie drogowym (od 3 września 2018 r.) przyznała inspektorom transportu drogowego między innymi uprawnienia do kontroli czasu pracy kierowców w porze nocnej. Można odnieść wrażenie, że od tego czasu środowisko transportowe jest zaniepokojone co do sposobu kontroli oraz egzekwowania tych przepisów. Zdawkowe doniesienia medialne, częściowo poruszające tę kwestię, wprowadzają stan niepewności i swego rodzaju chaos informacyjny. Ale jak to w życiu często bywa strach ma wielkie oczy.
Aby przybliżyć tematykę należy sięgnąć do obowiązujących przepisów, które od dawna regulują zagadnienie pracy kierowcy w porze nocnej.
Zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców pora nocna to okres czterech godzin pomiędzy godziną 00:00 i godziną 07:00. Definicję pory nocnej zawartą w tym przepisie stosuje się wyłącznie do celów ustalania czasu pracy (art. 2 pkt 6a). W związku z tym określając porę nocną (np. od 00:00 do 04:00) pracodawca jest zobowiązany do poinformowania o tym kierowców w sposób przyjęty w zakładzie pracy.
Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się:
– czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy,
– nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu,
– dobowego nieprzerwanego odpoczynku,
– przerwy w pracy, o której mowa w art. 16 ust. 1. (art. 7 Ucpk).
Natomiast do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.
W przypadku rozpoczęcia lub zakończenia pracy w porze nocnej kierowca jest rozliczany w tzw. dobie pracowniczej. Przez dobę zaś należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę.
Przykładowo, jeżeli kierowca rozpocznie pracę (jazdę) o godzinie 03:00 (w porze nocnej), to zachowując dobę pracowniczą może rozpocząć kolejny okres pracy dopiero po godz. 03:00 następnego dnia.
Warto pamiętać, że w przypadku kontroli (w przedsiębiorstwie lub na drodze) inspektorzy transportu drogowego posiadają uprawnienia wyłącznie w stosunku do przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe oraz osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących przewozy drogowe na jego rzecz (np. na podstawie umowy zlecenia). Wynika to wprost z art. 50 ust.1 lit. k) ustawy o transporcie drogowym regulującym zadania Inspekcji.
Kary pieniężne za naruszenie przepisów o pracy w porze nocnej zostały określone w lp. 5. 12. załącznika nr 3 do ww. ustawy.
Za przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej: o czas od 1 godziny do mniej niż 3 godzin – 50 zł oraz za każdą rozpoczętą godzinę od 3 godzin – 100 zł.
Wysokość ewentualnych kar pieniężnych pozostawiamy do oceny własnej. Natomiast jeżeli masz wątpliwości i chcesz poszerzyć swoją wiedzę, zapraszamy do współpracy z naszą Kancelarią – jesteśmy do Twojej dyspozycji.
Kancelaria Transportowa TachoPartner – to najlepsze i najskuteczniejsze rozwiązania dla transportu i logistyki.
Zapraszamy do współpracy!